ابوالحسن شمسایی، مدیر عامل شرکت دانشبنیان بهپایا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: عقبه شرکت بهپایا به پنج سال پیش برمیگردد؛ اما در سال ۱۴۰۰ تاسیس شده است. یک کار استارتاپی در دل دانشگاه شریف که از شش سال پیش شروع شد و پس از چهار سال با تلاش مستمر نخبههای کشور و نهایی شدن فعالیتهای چند گروه، تاسیس شرکت فناوری اطلاعات بهپایا را رقم زد.
شمسایی درباره محصولات تولید شده بهپایا با توجه به نیازهای کشور در حوزه تحول دیجیتال گفت: بسیاری از سامانهها و خدمات در شرکتها و ارگانهای دولتی، بیمهای و بانکها و همچنین بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک آنلاین، به خدمات برخط نیاز دارند. یکی از معضلات خدمات آنلاین این است که به تجهیزات بسیاری وابسته هستند و اختلال در آن ها باعث میشود این سامانه از دسترس خارج شود.
وی افزود: محصول شرکت دانشبنیان بهپایا میتواند یک سامانه آنلاین را از بالاترین سطوح تا پایین ترین سطوح به صورت یکپارچه مانیتور کند و کسب و کارها و شرکتهایی که با خدمات الکترونیک در ارتباط هستند را از نظر عملیات آن سامانه در وضعیت نرمالی قرار دهد. به عبارت دیگر هدف از تولید محصول، هوشمندسازی مانیتورینگ عملیات در سامانههای برخط است.
مدیر عامل شرکت دانشبنیان بهپایا تصریح کرد: این نرمافزار مورد استفاده هر شرکتی با هر ابعادی است که خدمات الکترونیک ارائه میدهند و فعال بودن و آپ بودن آن سرویس اهمیت دارد و میتواند از نرمافزارهای تولید شدهی این شرکت دانشبنیان استفاده کند.
تحریم؛ مانعی برای ورود شرکتهای ایرانی به بازار جهانی
مدیر عامل شرکت دانشبنیان بهپایا با اشاره به مشکلات حضور نرمافزار تولید شده ایرانی در بازار جهانی تصریح کرد: ما در ابتدا با هدف حضور در بازارهای بینالمللی، نرمافزارهای خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی تولید کردیم. وقتی برای این موضوع اقدام میکردیم؛ عمدتا از ما میخواستند که برند سازی(ریبرند) کنیم و اسم ایران پشت این محصول نباشد. مثلا برند این محصول را ترکیهایی کنیم تا بتوانیم وارد بازارهای بینالمللی شویم.
وی افزود: محصولی که ما تولید کردیم قابلیت رقابت با پنج محصول برتر دنیا را دارد؛ اما همانند آن پنج محصول برتر، قابل عرضه نیست و این مسئله در صورت استمرار به ما آسیب خواهد رساند؛ مشکلی که تا به حال حل نشده است؛ زیرا مقاومت میشود که اسم ایران پشت محصول نباشد.
مدیر عامل شرکت دانشبنیان بهپایا ادامه داد: تولیدات ما نرم افزاری است و محصولات نرمافزاری به طور دائم با تولید کننده و تیم پشتیبانی در ارتباط است؛ تحریم و پنهان کردن ما در پشت محصول با برند دیگری به غیر از ایران میتواند این محصول را از کشور جدا کند و ما نمیخواهیم این اتفاق بیفتد. ما دوست داریم محصولی که در کشور تولید شده با نام ایران در بازار دیده شود.
ایرانیان از تولیدات ایرانی استفاده کنند
شمسایی تصریح کرد: اکثرا سازمانها و ارگانهای بزرگ کشور بخصوص سازمانهای مالی، بورسی و بانکی به شدت به محصول ما نیاز دارند و اکثر آنها به دلیل چالشهایی که در سامانه هایشان وجود دارد نیاز به نرم افزار های تولید شده شرکت دارند و با اینکه محصول ما جزو محصول های برتر دنیاست؛ اما از نمونه خارجی آن استقبال میکنند.
وی افزود: علاوه بر نرمافزار شرکت ما که به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده است، سایت و اسنادی که به مشتریان ارائه میدهیم نیز مجهز به دو زبان انگلیسی و فارسی است؛ اما تحریم ها مانع ورود ما به بازار بزرگ بینالمللی شده و در این شرایط اگر فروشنده داخلی هم به حد کافی نداشته باشیم؛ هزینهها باعث ورشکستگی ما در آینده خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بهپابا افزود: با آنکه مجموعه ما کوچک است و تازه شروع به کار کرده؛ اما با این حال توانسته برای حدود ۳۰ نفر شغل ایجاد کند که ۲۲ نفر از آنان نخبههای دانشگاهی هستند که توانستیم به سختی در کشور نگه داریم. تمام افرادی که در این شرکت مشغول به کار هستند، فارغالتحصیلان دانشگاههای شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و شهید بهشتی هستند.
شمسایی خاطرنشان کرد: برای رشد، ترقی و توسعه در این حوزه به دو تا سه برابر تعداد فعلی، نیرو نیاز داریم. در بخش پشتیبانی نیز هرچه بر تعداد مشتریان ما افزود شود، به نیروهای بیشتری نیاز پیدا میکنیم.